vrijdag 29 maart 2013

Dominant, domi-nee, dominooit



Dominant, domi-nee, dominooit
Ik zat op de lagere school en wilde graag leuk gevonden worden. Dan zou ik wel eens bij een groepje kunnen horen en had ik vriendjes. Maar eenmaal bij dat groepje, werd me duidelijk dat lang niet iedereen in dat groepje zo aardig was. Diegenen die het minst aardig waren, hadden het in wezen voor het zeggen in dat groepje. Ze hadden de macht over de anderen zogezegd. En dat vonden de anderen, stilzwijgend weliswaar, niet zo geweldig.
In plaats van de groep te verlaten, ieder voor zich of met zijn allen, probeerden we de macht over te nemen. Dat hadden we achteraf beter niet kunnen doen. Die strijd bleek zoveel lastiger dan gewoon weglopen en met anderen een ander groepje te vormen. Maar ja, dat is de bekende mosterd na de maaltijd.

Ik deed aan sport. Overigens heb ik belachelijk veel sporten beoefend. De meesten 1 seizoen, hooguit een tweede seizoen eraan vastgeplakt. Tennis dat was een blijvertje. En dan met name de herendubbel, nou ja, jongensdubbel zal ik maar zeggen. Maar toch is het ook in de sport een beetje tricky. Verliezen was niet het leukste. Als de anderen sterker of beter waren, probeerde je toch steeds weer iets te bedenken waardoor je de ander kon verslaan. En die strijd was niet bepaald makkelijk. De trainer wees me op allerlei fouten en stommigheden waardoor ik na verloop van tijd toch wel ernstig begon te twijfelen voor wie ik nu eigenlijk aan sport deed.

Als ouder kom ik ook regelmatig situaties tegen waarbij ik samen met mijn vrouw de kinderen vertel "hoe het leven in elkaar zit" en wat wij daar dan van vinden.  Alsof wij alles zo goed weten. Dat is natuurlijk ook maar betrekkelijk. Maar we willen wel dat het gaat zoals wij ons daar het beste bij voelen.

Wat moet ik daar nu mee? Welnu, daar heb ik over zitten denken, en inmiddels dus over zitten schrijven. Mensen die macht hebben of lijken te hebben, of zo je wilt dominantie op anderen overbrengen, lopen tegen het probleem aan dat anderen niets van hen aannemen. Of op zijn minst gezegd niet zo snel en niet zo veel. Macht en dominantie zorgen voor angst. Dus dan is gehoorzamen en het voorkomen van "pijn" het resultaat. En dat is wel iets anders dan iemand "(op)volgen". 

Nu is het algemeen bekend dat geestelijke gezondheid lijdt onder macht en dominantie. Bij gevende zowel als ondergaande partijen. Stressvolle situaties trekken een serieuze wissel op onze gezondheid.
Zou daarmee te verklaren zijn dat er bij veel onderwijsinstellingen met grote regelmaat lesuitval door ziekte is?
Als leerkrachten denken goed les te kunnen geven door een dominante houding aan te nemen voor de klas, hebben ze het klaarblijkelijk bij het welbekende verkeerde eind.

Dit is natuurlijk psychologie van de koude grond, maar als het zo werkt dan is het waarschijnlijk de reden dat de extreem gelovigen hun overtuiging aan anderen willen opleggen, maar dit al zo vaak uitmondde in fysiek geweld.
En als het zo werkt, dan is dit waarom het met Europa niet goed zal komen, waarom de hele bankenwereld op zijn kop staat, waarom elke topsport bol zal blijven staan van doping, waarom er helaas altijd Jasper S-en zullen zijn en dan is dit waarom Apple nooit de grootste zal worden.

En morgen? Morgen ben ik weer de ondernemer in mijn bedrijf, de bovengever in ons gezin en de stemgerechtigde burger op straat die alleen zeker weet op welke partijen hij niet zal stemmen.

'Heine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten